Tukar bateri kereta persona

Semalam dah tanya harga bateri kereta persona kat bb bangi, RM310.00 bagi mantenance free dan RM260.00 bagi yang kena isi air. Hari ni pergi kat PJ pulak. Takde yang jenis isi air, semua maintenance free RM220.00 (Murah RM90.00!).  Tokey kedai terus pasang tapi tak boleh start. Tukar jenama Yokohama pulak tapi harga RM240.00 (Murah rm70.00). Lepas tolak harga bateri lama jadi RM225.00. Bateri yokohama jenis untuk kereta 1600cc ada pulak label polariti. Lepas dah tukar bateri beli absorber depan pulak. RM135.00. Ingat dua, rupanya satu! Kalau dua belah (LH & RH) jadi RM270.00. Pergi kedai nak pasang absorber, tanya berapa kalau  upah pasang absorber? RM50.00. Lupa pulak nak tanya sebelah ke dua belah! Biar le, cukup lagi duit. Lama juga kerja memasang ni, sempat minum kat kedai dekat-dekat situ. Banya kerja ni mesti rm50.00 untuk sebelah. Rupa-rupanya  RM50.00 untuk dua-dua belah. Lega rasanya. Alignment tayar RM15.00.

Lepas pasang absorber baru, bunyi berkeriut kat bahagian depan ada lagi. Mungkin kena tukar spring pulak.

About perjalanan69

cerita perjalanan
This entry was posted in kereta, persona and tagged . Bookmark the permalink.

8 Responses to Tukar bateri kereta persona

  1. tauhusumbat says:

    biaserla bang,, bunyi² xkan habis

    • perjalanan69 says:

      Bunyi macam tikus, “cit cit cit”, yang tak tahan tu. Setiap kali kena bumper atau setiap kali tekan miyak lepas tukar gear,

      • zul says:

        Bunyi tu berpunca dari seat belankang.. buka seat belakang tu letak masking tape kat tempat pemegang seat tu nanti bunyi tu akan hilang.. trylh…

  2. imie says:

    bunyi besi gesel sama besi tuh.. kalo rajin, cuba cek satu2.. mungkin jgk bunyi besi yg ikat bateri tu

  3. Azizi says:

    SALAM..NAK TANYE.KEDAI KAT PJ KAT NE E?

  4. Irwan Shah says:

    HARI NI KAWAN TUKAR BATERI KERETA JUGAK (1600CC-WAJA CPS)…JENIS YOKOHAMA…SEL KERING…RM200 SIAP PASANG..WARRANTY SETAHUN…KEDAI AREA SEREMBAN LA TAPI….

  5. ahmad says:

    bateri persona DIN55R,century saya jual RM270.trade in rm20.total siap pasang RM250.
    ada waranty setahun.
    utk waja NS60LS,harga RM200,trade in RM10.total siap pasang RM190.00.
    semua quote utk bateri maintenance free.
    area bangi:
    sms saya:ahmad 012-3830595

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s